VELIKA PLANINA

Velika planina je sicer blizu, ampak tudi daleč, saj je od Kamnika vsaj še 20 min vožnje z avtom (in se nato odpravite peš po ne prezahtevni poti) .




Z L. sva odšli že zgodaj od doma, nekaj po 8 uri sem že parkirala blizu velikega parkirišča na katerem je bilo sicer parkiranje prepovedano (a je bilo potem kljub temu ob 13h čisto prepolno).


Potem pot pod noge in kmalu sva z makadamske poti krenili na gozdno pot, strmo navzgor. Ne nosim ure, zato ne vem kako dolgo sva hodili. Toliko, da sem se malo prešvicala in že sva bili tik pod prvo planino. Od tu naprej pa je šlo z lahkoto.



Najprej čez GOJŠKO PLANINO ...





... in čez MALO PLANINO ...
kjer sva spoznali razgibano pokrajino polno vrtač, jezerc in luštnih gorskih rožic




in mimogrede sva bili na cilju. Potem pa po planini na okrog...


VELIKA PLANINA
(Besedilo s poševnim tiskom je kopirano iz Letaka)

Pastirsko naselje (Veliki stan) na Veliki planini z edinstveno zaščiteno ovalno obliko pastirskih bajt je največje in najstarejše planšarsko naselje v Evropi, ki je ohranilo individualno pastirstvo.


Gradnja pastirskih bajt v pastirskem naselju je zaščitena. Leta 1957 je arhitekt Vlasto Kopač ob pomoči pastirjev preprečil, da bi pastirske bajte podrli in jih nadomestili z zadružnim hlevom. Samo pastirsko naselje je zaščiteno kot kulturna krajina pri Zavodu za varstvo kulturne dediščine Slovenije. Velika planina je edina planina v Sloveniji s tako velikim številom krav, ki nima skupne sirarne.


V pastirskem naselju v bajtah ni električne napeljave, večina bajt energijo za razsvetljavo pridobiva iz solarnih celic. Električno energijo za molzne stroje pa pridobivajo z agregati. Vodo iz edinega studenca zajemajo v treh betonskih zbiralnikih, ta pa je nato speljana do pip, ki so postavljene med ogradami bajt. To pomeni, da je vodo potrebno natočiti v posode in odnesti v bajte. Za živino pa so bili narejeni posebni zbiralniki vode. Kadar je suša dolgotrajna, pastirjem vodo pripeljejo gasilci s cisterno.


Odločili sva se, da si bova privoščili pastirsko malico. Izbrali sva pastirski stan Gradišekovih. Postregli so z zares odličnimi žganci in kislim mlekom, žlico sva pa lahko odnesli s sabo. Kaj je lepšega?




Pot sva zaključili mimo kapele Marije Snežne, ki je bila zgrajena leta 1937, med 2. svetovno vojno uničena in obnovljena leta 1988.



In nato sva po poti po kateri sva prišli, odšli počasi proti domu. Lep dan, ni kaj.



ZEMLJEVID


Komentarji

  1. Sele sedaj sem opazila, da si bila nasi planini. In lepo,da ti je vsec. Moji stari starsi imajo koco na Mali planini in celo pohvalim se lahko, da sem pasla krave . Lepo je gor. Se pridi v nase kraje.....

    OdgovoriIzbriši
  2. Zelo mi je všeč, res. Ko sem izvedela, da bodo naredili "eko resort" sem bila kar žalostna, ker to pomeni čisto preveč turistov. Jaz pa imam rada kakšen lep miren kotiček zase. Poleg VP sta mi lepa ša Možic nad Soriško in Sleme.
    Še vedno se ne morem prijavit na tvoj blog, z g+ ne gre, fb nimam. Ga redno berem, samo pohvalit ga ne morem.

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

😊❤